Cégkivonatra általában akkor van szükségünk, ha vállalkozásunk valamilyen típusú jogi vagy gazdasági kapcsolatot szeretne kialakítani egy másik céggel, entitással.

Ebben a bejegyzésünkben igyekszünk választ adni azokra a kérdésekre, amelyek gyakran felmerülnek a cégkivonat, cégjegyzék vagy csak fogalmak kapcsán. Lássuk a részleteket!

Miért lehet szükségünk cégkivonatra? Mi a cégkivonat?

2006. évi-, a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló V. törvény II. fejezetének. 2. pontjának. 12. §-ának (1) értelmében a cégkivonat olyan okirattá alakított cégirat, mely a cégjegyzék fennálló adatait tanúsítja hitelesen. Leegyszerűsítve ezt azt jelenti, hogy a cégkivonat egy olyan fontos dokumentum, amely egy cégnek egy adott időpontban hatályos adatait tartalmazza.

Mi a cégjegyzék, illetve e-cégjegyzék?

cégjegyzék, illetve e-cégjegyzék egy olyan hivatalos lista, ahol a bejegyzett cégek legfontosabb adatait és a cégek életében bekövetkező jelentősebb változásokat tartanak nyilván. A cégjegyzékben lévő adatok nyilvánosak, melyről a cégbíróság, a céginformációs szolgálatok és a cégközlönyben történő megjelenés gondoskodik. A cégjegyzék minden cég esetében tartalmazza az alábbiakat:

  • A cégjegyzékszámot
  • A cég nevét
  • A létesítő okirat keltét
  • A cég székhelyét
  • A cég jegyzett tőkéjét és tevékenységét
  • A cégképviselet módját
  • A cég képviseletére jogosultak nevét
  • A cég adószámát és a statisztikai számjelét.

Tehát ez egy összesítő lista, amelyen szerepelnek a céges adatok, mint a cégkivonat.

Nem szabad emiatt összetéveszteni a cégkivonatot és a cégjegyzéket, hiszen míg az első egy adott cég fontos céges adatait tartalmazza, addig az utóbbi egy lista, amely rengeteg cég céges adatait tartalmazza.

Milyen adatokat tartalmaz egy hivatalos cégkivonat?

A cégkivonat a lekérés pillanatában hatályos adatokat tartalmazza egy cégről vagy a céggel kapcsolatban. Melyek ezek az adatok pontosan?

  • Cégnév
  • Cég székhelye és telephelye
  • A cég cégjegyzékszáma
  • A cég adószám
  • A céghez köthető tevékenységi körök listája
  • A cég jegyzett tőke összege
  • A cégnél a cégjegyzésre jogosultak, tulajdonosok neve
  • A cég bankszámlaszáma
  • A cég hivatalos elérhetőségei
  • A cégről információ, hogy a cég felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt áll-e.

Fontos:

Itt érdemes kiemelni azt, hogy ugyan az interneten számos helyen elérhetőek ingyenesen a cégekről különféle adatok, sőt gyakran cégkivonat is, viszont ezek nem minősülnek hiteles dokumentációknak.

Mivel hiteles vagy közhiteles cégkivonatot csak térítés ellenében lehet kérni, így abban az esetben, ha nem puszta kíváncsiság vezérel minket, hanem egy fontos ügyintézés (például autó műszaki vizsgáztatás, szerződéskötés,) előtt állunk, csak és kizárólag közhiteles cégkivonatot igényeljünk.

Hogyan lehet közhiteles cégkivonatot igényelni?

Közhiteles cégkivonatot az alábbi lehetőségek egyikén lehet térítés ellenében igényelni:

  • Cégbíróságtól
  • Közjegyzőtől
  • Az Igazságügyi Minisztériummal szerződésben álló disztribútoroktól – ilyen a Cegkivonatmost.hu oldala is

Mikor van szükség cégkivonatra?

A legtöbb esetben akkor van szükség cégkivonatra, ha valamilyen szerződéskötés történik különféle cégek, vállalatok, vállalkozások vagy entitások között.

Fontos lehet igényelni cégkivonatot, ha a cég céges autót szeretne vásárolni, valamilyen támogatáshoz pályázati anyagot szeretne benyújtani, bankszámlát szeretne nyitni, de akkor is fontos lehet ez az okirat, ha hitelt szeretne igényelni egy vállalkozás.

Milyen formában kérhető le a cégkivonat?

Cégkivonat elektronikus formában

Amennyiben az adott üzleti tevékenységhez az adott fél nem követeli meg a papír alapú formátumot, úgy lehetőség van teljesen hiteles verzióban lekérni elektronikusan a cégkivonatot.

Ez több szempontból előnyös:

  • Nem kell hivatalba menni, így nincs sorban állás.
  • Nem kell kinyomtatni, így környezetbarát megoldás is, hiszen továbbítani lehet elektronikusan az üzleti partner vagy az adott hatóság felé az e-cégkivonatot.

Cégkivonat papír alapú formában eredeti cégkivonat

Természetesen weboldalunkon a papír alapú cégkivonat igénylésre is van lehetőség, amelyet ingyenesen postai úton, vagy Budapesten akár futárszolgálattal is megkaphatja. Ez is ugyanolyan hiteles cégkivonat, mint az elektronikus verzió. Ezt is lehet online igényelni, így itt is meg lehet spórolni a sorban állást.

Több szempontból is fontos lehet a cégkivonat igénylése

Nemcsak akkor lehet fontos a cégkivonat igénylése, ha erre egy szervezet vagy bíróság szólít fel minket, hanem akkor is, amikor cégünk partneri, üzleti vagy bármilyen gazdasági tevékenységgel kapcsolatos megállapodást szeretne kötni egy másik céggel.

A hosszú távú üzleti kapcsolatok kiépítése előtt nagyon fontos, hogy tökéletesen tisztában legyünk a leendő üzleti partnerünk eddigi gazdasági tevékenységével, így ebben az esetben esszenciális, hogy saját cégünk biztonsága érdekében lekérjük a cégkivonatot az adott vállalatról.

Itt gyakran előjöhetnek olyan hibák, amikor egy hozzánk eljuttatott dokumentumon lévő adószám nem egyezik meg a cégkivonatban található adószámmal, nem jól tüntették fel a kapcsolattartók elérhetőségeit, esetleg egy régi székház címe van fent azon a papíron, amelyet a jövőbeli üzleti partner küldött nekünk.

Így elkerülhetőek a kellemetlenségek még az előtt, mielőtt megállapodnánk egy hosszú távú együttműködésről.

Sajnos sokan próbálnak meg csalni is, és berángatni ártatlan és teljesen jogszerűen működő cégeket egy olyan partneri kapcsolatba, ahol ők csak vesztesek lehetnek. Emiatt mindig érdemes megnézni, hogy például nincs-e felszámolás alatt a cég, esetleg valamilyen bírósági eljárás indult ellene stb.

Legyünk elővigyázatosak, s ne spóroljunk néhány ezer forintot egy olyan hasznos dokumentumon, mint amilyen egy hivatalos cégkivonat. Úgy érdemes rá tekinteni, mint egy biztosításra, hiszen igazolni tudjuk később, hogy a megállapodás idején ez és ez szerepelt az adott időpontban lekért cégkivonatban.

Így, ha bármi olyan dolog történik a jövőben, amely negatívan érintené a cégünket az adott megállapodást követően, mi igazolni tudjuk, hogy a cégkivonat akkor ezeket az információkat tartalmazta, így mi teljesen helyesen, a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően jártunk el.

Cégkivonat angol, német és francia nyelven

Számos nemzetközi megállapodás vagy partneri kapcsolat kiépítése során lehet szükség nem magyar nyelvű cégkivonatra. Ebben az esetben lehetőség van weboldalunkon angol, német, illetve francia nyelven is igénybe venni a hivatalos cégkivonatot tartalmazó dokumentumok lekérését.

Megbízhatóság, precíz és professzionális hozzáállás a Cégkivonatmost.hu csapatánál

A weboldalunkról elektronikusan lekérhető (e-mailben vagy postai úton továbbított) céginformációk hitelességét az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat biztosítja. A cégdokumentumok emiatt minden esetben a hatályos cégadatokat tartalmazzák.

Nálunk nincs szükség regisztrációra, mely sok cég számára kedvező, hiszen így nem kell feleslegesen létrehozni céges fiókot az oldalunkon, mert e nélkül is maximálisan biztonságban tudjuk ügyfeleink számára lekérni és eljuttatni a kért céges dokumentumokat.

Fizetéshez bátran lehet bankkártyát használni, hiszen vállalatunk az alábbi típusú kártyákat fogadja el:

  • Visa
  • Visa Electron
  • EuroCard
  • MasterCard
  • bármilyen típusú dombornyomott kártya

A weboldalunkon lévő kereső segítségével pillanatok alatt le tudja kérni a szükséges céges dokumentumokat, melyekre három féle módon lehet keresni:

  • Cégnév szerint
  • Adószám szerint
  • Cégjegyzékszám szerint

Amennyiben bármilyen segítségre van szüksége a weboldalunkon lévő szolgáltatásokkal kapcsolatban, bátran keressen fel minket valamelyik elérhetőségünk egyikén, hogy kollégáink segíteni tudjanak az ügyintézésben.